Bijlage B - Financiële analyses

Financiële verschillenanalyse per programma

Taakveld

Primitieve

Begroting

Rekening

Verschil

(Bedragen * € 1.000)

begroting

Algemene uitkering

381

238

34

204

Belastingen Overig

491

508

322

186

Overhead

40.989

44.461

46.986

-2.525

Overige baten en lasten

6.899

1.962

2.229

-267

OZB woningen

1.908

2.328

2.413

-85

Treasury

2.395

1.135

1.220

-86

Vennootschapsbelasting

30

30

18

12

Totaal lasten

53.094

50.662

53.223

-2.561

Algemene uitkering

286.050

301.669

301.411

258

Belastingen Overig

425

325

300

25

Overhead

4.578

5.402

6.671

-1.270

Overige baten en lasten

290

1.115

1.784

-669

OZB- niet woningen

11.463

11.813

11.814

-1

OZB woningen

16.909

17.059

17.240

-181

Treasury

2.188

3.500

3.590

-90

Totaal baten

321.903

340.883

342.810

-1.928

Mutaties reserves

2.850

2.680

2.681

-2

Saldo Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen (netto)

-265.959

-287.541

-286.906

-635

Verschillenanalyse

Lasten

taakveld 0.4 Overhead

Een nadeel op BOCE academy van € 23.000 (gedekt vanuit een reservering begroting 2022) en een nadeel op het traineeprogramma van € 32.000 en een nadeel door meer kosten voor de nieuwe OR van € 19.000.

-74

Een nadeel door vaststellingsovereenkomst faillissement CQ en gemeente Emmen (zie voordeel batenkant).

-96

Hogere kosten van de premie risicoverzekering WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). De verhoging heeft twee oorzaken: de CAO loonsverhoging en de formatie is uitgebreid. Effect is dat de loonsom daardoor flink hoger uitvalt. De premie voor de WGA-verzekering is gebaseerd op een geschatte loonsom en door een nacalculatie wordt de daadwerkelijke premie vastgesteld.

-93

Een nadeel door hoog ziekteverzuim, deze was begroot op 5,7%, maar het verzuim zit op 6,3%. Er is sprake geweest van een hoger ziekteverzuim dan gepland en met name het langdurige verzuim met meer begeleidingskosten. Er zijn daardoor meer re-integratie middelen ingezet om het verzuim zo kort mogelijk te houden.

-82

Inzet in het digitaliseren van de HR werkprocessen en het verwerken van veel meer mutaties (door de extreem hoge in- en uitstroom) dan begroot. Dat heeft geleid tot extra inzet van consultants van Raet.

-176

Door lagere uitgaven op online middelen, publicaties en digitale toegankelijkheid in verband met prioritering Koningsdag. Onder andere de doorontwikkeling van de website is hierdoor uitgesteld.

70

Een nadeel op energiekosten. Door gestegen prijzen in het energiecontract en de energiecrisis zijn de kosten voor gas- en elektra verbruik gestegen. Tevens zijn de kosten voor de contracten lastig in te schatten.

-183

Het jaarlijks onderhoud interieurbeplanting en schoonmaakkosten. Door gestegen prijzen van externe partijen zijn diensten duurder geworden.

-82

Een nadeel inzake representatiekosten dat wordt veroorzaakt door een volumestijging aan activiteiten/evenementen en congressen waar de Gemeente Emmen bij moet zijn dan wel organiseert.

-94

Hogere kosten voor Dimpact vanwege een eenmalig hogere bijdrage voor de Businesscase Beyond23.  Dit is de voorbereiding op de transitie naar Common Ground van ons zaaksysteem.

 -108

Een voordeel op de loonsom bij team XPC door vacatureruimte.

103

Lagere inkomsten bij team XPC uit (interne) opdrachten door vacatureruimte en vervroegd pensioen. Dit resulteert in een voordeel op de loonsom die dit grotendeels compenseert.

-227

Minder onderhoudswerkzaamheden op de huisvestingsgebouwen dan begroot. De meerjarenonderhoudsplannen en de begroting op taakveldniveau sluiten onvoldoende op elkaar aan. Gemeentebreed is een overschrijding op onderhoudskosten gebouwen. Zie nadelen op andere taakvelden.

338

Een nadeel op kapitaallasten door een onjuiste inschatting bij BERAP II,

-156

Een nadeel op huurlasten. CBK is verhuisd naar het Rensenpark. De huurovereenkomst van het voormalige pand is niet vroegtijdig opgezegd, waardoor een nadeel op huurlasten ontstaat.

-136

Een voordeel op onder andere exploitatiebudget voor aanschaf van hardware voor werkplekken en telefonie. De kosten voor aanschaf zijn grotendeels als investering opgenomen en hierover wordt afgeschreven per 2024.

223

Een nadeel op kantoorsoftwarekosten door groei in de organisatie van het aantal users en onvoorzien hoge stijging van de prijzen van licenties. Vanuit de externe partners heeft een herijking van tarieven plaatsgevonden wat extra inkomsten genereert (zie voordeel batenkant).

-915

Een nadeel op applicatiemanagement door onvoorzien hoge prijsstijgingen, uitbreidingen van modules en implementatiekosten

-434

Een voordeel op de loonsom. Dit wordt veroorzaakt door het saldo van vacatureruimte, persoonlijke salarisverschillen en medewerkers boven de formatie.

631

Een nadeel op inhuur. Door onder meer vacatureruimte en verzuim van medewerkers is inhuur noodzakelijk geweest. Dat geldt versterkt bij specifieke expertise (aanbestedingsrecht, rechtmatigheid, enzovoort).

-825

Een voordeel op interne doorbelastingen. Medewerkers hebben uren verantwoord op bijvoorbeeld werkzaamheden Oekraïne en programma's en projecten.

173

taakveld 0.5 treasury

Lagere investeringen. Hierdoor is er minder doorbelaste rente ontvangen (€ 48.000).
Daarnaast is bij Berap-II een voordeel gemeld op de rentelasten van ruim 2,1 miljoen. Deze inschatting was iets te hoog (€ 41.000).  

-89

taakveld 0.61 OZB woningen

Voordeel op de advieskosten. Waar voorheen de taxaties van woningen werden uitbesteed, is dat nu door eigen taxateurs gedaan. Hierdoor is er een nadeel op de loonsom, maar een groter voordeel op advieskosten.

86

Verhoging kosten taxatiepakket en belastingsoftware.

-114

taakveld 0.64 Belastingen overig

Vrijval vanuit de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. Er zijn minder (grote) debiteuren die niet betalen, waardoor de voorziening lager kan. De hoogte van deze voorziening is bepaald in overleg met de accountant en is afhankelijk van de leeftijd en hoogte van de vorderingen.

182

taakveld 0.7 Algemene uitkering

Een vrijval in de algemene uitkering vanwege niet bestede taakmutaties

204

taakveld 0.8 Overige baten en lasten

De post Onvoorzien en volumes. Voor deze posten zijn op jaarbasis budgetten (€ 318.000) beschikbaar. Dit jaar zijn twee verschillende posten ten laste gegaan van het budget. Er is budget beschikbaar gesteld voor de herhuisvesting van het Facet ( €40.000) en voor het EK Wielrennen (€ 45.000).

233

Een bedrag van € 500.000 welke bij de begroting 2023 als stelpost opgenomen is als dekking voor een deel van de knelpunten bedrijfsvoering waarvoor extra formatie toegekend was.
Op concernniveau wordt deze stelpost gedekt uit de onderuitputting op de begrote loonsom, welke het gevolg is van in-, door- en uitstroom. Hierdoor is er jaarlijks sprake van een aantal maanden vacatureruimte. In 2023 is er concernbreed sprake van een voordeel van € 593.000.

-500

De niet aangewende middelen van de stelpost uitvoeringskosten realiseren nieuw beleid in 2023. Deze stelpost (met ingroeipad) is gebaseerd op de geïnventariseerde formatie en middelen die men voor de uitvoering ervan denkt nodig te hebben en waar na uitwerking en goedkeuring van de plannen door het college, een beroep op gedaan kan worden.

73

Het besluit één euro per inwoner bij te dragen aan Giro555 van de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties ten behoeve van hulp aan slachtoffers van de zware aardbeving in het zuiden van Turkije en het noorden van Syrië van € 108.000. Daarnaast is aan Stichting VNG Fonds een bedrag van € 10.000 gedoneerd om de Marokkaanse gemeenten te ondersteunen bij de wederopbouw.  

-118

De toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren. De hoogte van deze voorziening is bepaald in overleg met de accountant en is afhankelijk van de leeftijd en hoogte van de vorderingen.

-179

Het restant saldo van het organisatie-ontwikkelbudget dat in 2023 niet is aangewend voor de dekking van formatie-uitbreiding, projecten, ondersteuning en overige uitbreidingen in het kader van de doorontwikkeling van de organisatie.

360

Kosten voor het doorontwikkelen van de Energieknip naar de Energieknip 2.0 en het maken van een concept planning voor de te ontwikkelen Multiknip. De kosten zijn gedekt dor de Interreg NSR subsidie - Blockchain in Government (BLING). Het voordeel hiervan uit zich aan de baten kant.

-119

Incidentele middelen die voor het vervolg op Interreg North Sea Region (NSR) project "Blockchain in Government" (Bling) niet aangewend zijn. Dit voordeel wordt betrokken bij de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Bij Berap I 2024 zal het bestemmingsvoorstel ingediend worden.

150

Baten

taakveld 0.4 Overhead  

Verschillende vergoedingen vanuit het UWV voor bijvoorbeeld ziekte en ontslag van medewerkers. Tevens is er voor een personeelslid een schaderegeling ontvangen.

155

Hogere inkomsten vanuit het expertisecentrum. Zij hebben meer externe opdrachten uitgevoerd dan de productieve urennorm. Hierdoor zijn er extra inkomsten dan begroot. (zie nadeel lastenkant)

122

Verrekening huur door verbouwing Werkplein en achterstallige huurinkomsten.

 158

herijking van de tarieven en het doorbelasten van ICT dienstverlening o.b.v. werkelijke afname. Hierdoor zijn de baten van externe partners hoger dan begroot. (zie nadeel lastenkant).

619

Diverse kleine verschillen per saldo.

80

taakveld 0.5 treasury

Een hoger saldo op de rekening courant van schatkistbankieren en de ontvangsten van een hogere rentevergoeding dan vooraf ingeschat is, is er meer creditrente ontvangen.

90

taakveld 0.61 OZB woningen

een continue kwaliteitsverbetering en areaaluitbreiding op woningen. Hierdoor is de opbrengst OZB hoger.

141

taakveld 0.62 OZB niet-woningen

Bij Berap 2023-II is een voordeel gemeld op de OZB opbrengsten niet woningen van 350K. Van deze hogere opbrengst is 325K te relateren aan de windmolens Pottendijk die ten gunste had moeten komen van het budget “stichting gebiedsfonds energiepark Pottendijk” in plaats van het resultaat van de Berap/rekening 2023.Dit voordeel wordt derhalve alsnog betrokken bij de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Bij Berap I 2024 zal het bestemmingsvoorstel ingediend worden.

taakveld 0.7 Algemene uitkering

Afwijkingen in het gemeentefonds in verband met een aanpassing van de basisgegevens ten behoeve van de afsluiting van boekjaar 2023

-144

Afwikkelingsverschillen van de voorgaande jaren (het gaat om 2020 tot en met 2022)

-114

taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Een bij de Berap 2023-I verwachte inkomst naar aanleiding van een ingediend bezwaar BCF 2018. De Belastingdienst heeft dit bezwaar beoordeeld en herzien. Hiervan zijn € 513.000,- aan ontvangsten begroot welke niet gerelateerd konden worden aan posten op de tussenrekening. In 2023 is een inkomst verkregen voor de BCF van 1,4 miljoen. Van het ontvangen bedrag is na herziening € 989.000 niet aan openstaande bezwaren te linken.

-476

Een einddeclaratie Interreg NSR Subsidie voor het project Blockchain in Government (BLING)

135

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2024 14:26:46 met de export van 05/24/2024 14:20:34