Taakveld | Primitieve | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|---|
(Bedragen * € 1.000) | begroting | |||
Algemene uitkering | 381 | 238 | 34 | 204 |
Belastingen Overig | 491 | 508 | 322 | 186 |
Overhead | 40.989 | 44.461 | 46.986 | -2.525 |
Overige baten en lasten | 6.899 | 1.962 | 2.229 | -267 |
OZB woningen | 1.908 | 2.328 | 2.413 | -85 |
Treasury | 2.395 | 1.135 | 1.220 | -86 |
Vennootschapsbelasting | 30 | 30 | 18 | 12 |
Totaal lasten | 53.094 | 50.662 | 53.223 | -2.561 |
Algemene uitkering | 286.050 | 301.669 | 301.411 | 258 |
Belastingen Overig | 425 | 325 | 300 | 25 |
Overhead | 4.578 | 5.402 | 6.671 | -1.270 |
Overige baten en lasten | 290 | 1.115 | 1.784 | -669 |
OZB- niet woningen | 11.463 | 11.813 | 11.814 | -1 |
OZB woningen | 16.909 | 17.059 | 17.240 | -181 |
Treasury | 2.188 | 3.500 | 3.590 | -90 |
Totaal baten | 321.903 | 340.883 | 342.810 | -1.928 |
Mutaties reserves | 2.850 | 2.680 | 2.681 | -2 |
Saldo Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen (netto) | -265.959 | -287.541 | -286.906 | -635 |
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 0.4 Overhead | |
Een nadeel op BOCE academy van € 23.000 (gedekt vanuit een reservering begroting 2022) en een nadeel op het traineeprogramma van € 32.000 en een nadeel door meer kosten voor de nieuwe OR van € 19.000. | -74 |
---|---|
Een nadeel door vaststellingsovereenkomst faillissement CQ en gemeente Emmen (zie voordeel batenkant). | -96 |
Hogere kosten van de premie risicoverzekering WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). De verhoging heeft twee oorzaken: de CAO loonsverhoging en de formatie is uitgebreid. Effect is dat de loonsom daardoor flink hoger uitvalt. De premie voor de WGA-verzekering is gebaseerd op een geschatte loonsom en door een nacalculatie wordt de daadwerkelijke premie vastgesteld. | -93 |
Een nadeel door hoog ziekteverzuim, deze was begroot op 5,7%, maar het verzuim zit op 6,3%. Er is sprake geweest van een hoger ziekteverzuim dan gepland en met name het langdurige verzuim met meer begeleidingskosten. Er zijn daardoor meer re-integratie middelen ingezet om het verzuim zo kort mogelijk te houden. | -82 |
Inzet in het digitaliseren van de HR werkprocessen en het verwerken van veel meer mutaties (door de extreem hoge in- en uitstroom) dan begroot. Dat heeft geleid tot extra inzet van consultants van Raet. | -176 |
Door lagere uitgaven op online middelen, publicaties en digitale toegankelijkheid in verband met prioritering Koningsdag. Onder andere de doorontwikkeling van de website is hierdoor uitgesteld. | 70 |
Een nadeel op energiekosten. Door gestegen prijzen in het energiecontract en de energiecrisis zijn de kosten voor gas- en elektra verbruik gestegen. Tevens zijn de kosten voor de contracten lastig in te schatten. | -183 |
Het jaarlijks onderhoud interieurbeplanting en schoonmaakkosten. Door gestegen prijzen van externe partijen zijn diensten duurder geworden. | -82 |
Een nadeel inzake representatiekosten dat wordt veroorzaakt door een volumestijging aan activiteiten/evenementen en congressen waar de Gemeente Emmen bij moet zijn dan wel organiseert. | -94 |
Hogere kosten voor Dimpact vanwege een eenmalig hogere bijdrage voor de Businesscase Beyond23. Dit is de voorbereiding op de transitie naar Common Ground van ons zaaksysteem. | -108 |
Een voordeel op de loonsom bij team XPC door vacatureruimte. | 103 |
Lagere inkomsten bij team XPC uit (interne) opdrachten door vacatureruimte en vervroegd pensioen. Dit resulteert in een voordeel op de loonsom die dit grotendeels compenseert. | -227 |
Minder onderhoudswerkzaamheden op de huisvestingsgebouwen dan begroot. De meerjarenonderhoudsplannen en de begroting op taakveldniveau sluiten onvoldoende op elkaar aan. Gemeentebreed is een overschrijding op onderhoudskosten gebouwen. Zie nadelen op andere taakvelden. | 338 |
Een nadeel op kapitaallasten door een onjuiste inschatting bij BERAP II, | -156 |
Een nadeel op huurlasten. CBK is verhuisd naar het Rensenpark. De huurovereenkomst van het voormalige pand is niet vroegtijdig opgezegd, waardoor een nadeel op huurlasten ontstaat. | -136 |
Een voordeel op onder andere exploitatiebudget voor aanschaf van hardware voor werkplekken en telefonie. De kosten voor aanschaf zijn grotendeels als investering opgenomen en hierover wordt afgeschreven per 2024. | 223 |
Een nadeel op kantoorsoftwarekosten door groei in de organisatie van het aantal users en onvoorzien hoge stijging van de prijzen van licenties. Vanuit de externe partners heeft een herijking van tarieven plaatsgevonden wat extra inkomsten genereert (zie voordeel batenkant). | -915 |
Een nadeel op applicatiemanagement door onvoorzien hoge prijsstijgingen, uitbreidingen van modules en implementatiekosten | -434 |
Een voordeel op de loonsom. Dit wordt veroorzaakt door het saldo van vacatureruimte, persoonlijke salarisverschillen en medewerkers boven de formatie. | 631 |
Een nadeel op inhuur. Door onder meer vacatureruimte en verzuim van medewerkers is inhuur noodzakelijk geweest. Dat geldt versterkt bij specifieke expertise (aanbestedingsrecht, rechtmatigheid, enzovoort). | -825 |
Een voordeel op interne doorbelastingen. Medewerkers hebben uren verantwoord op bijvoorbeeld werkzaamheden Oekraïne en programma's en projecten. | 173 |
taakveld 0.5 treasury | |
Lagere investeringen. Hierdoor is er minder doorbelaste rente ontvangen (€ 48.000). | -89 |
taakveld 0.61 OZB woningen | |
Voordeel op de advieskosten. Waar voorheen de taxaties van woningen werden uitbesteed, is dat nu door eigen taxateurs gedaan. Hierdoor is er een nadeel op de loonsom, maar een groter voordeel op advieskosten. | 86 |
Verhoging kosten taxatiepakket en belastingsoftware. | -114 |
taakveld 0.64 Belastingen overig | |
Vrijval vanuit de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. Er zijn minder (grote) debiteuren die niet betalen, waardoor de voorziening lager kan. De hoogte van deze voorziening is bepaald in overleg met de accountant en is afhankelijk van de leeftijd en hoogte van de vorderingen. | 182 |
taakveld 0.7 Algemene uitkering | |
Een vrijval in de algemene uitkering vanwege niet bestede taakmutaties | 204 |
taakveld 0.8 Overige baten en lasten | |
De post Onvoorzien en volumes. Voor deze posten zijn op jaarbasis budgetten (€ 318.000) beschikbaar. Dit jaar zijn twee verschillende posten ten laste gegaan van het budget. Er is budget beschikbaar gesteld voor de herhuisvesting van het Facet ( €40.000) en voor het EK Wielrennen (€ 45.000). | 233 |
Een bedrag van € 500.000 welke bij de begroting 2023 als stelpost opgenomen is als dekking voor een deel van de knelpunten bedrijfsvoering waarvoor extra formatie toegekend was. | -500 |
De niet aangewende middelen van de stelpost uitvoeringskosten realiseren nieuw beleid in 2023. Deze stelpost (met ingroeipad) is gebaseerd op de geïnventariseerde formatie en middelen die men voor de uitvoering ervan denkt nodig te hebben en waar na uitwerking en goedkeuring van de plannen door het college, een beroep op gedaan kan worden. | 73 |
Het besluit één euro per inwoner bij te dragen aan Giro555 van de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties ten behoeve van hulp aan slachtoffers van de zware aardbeving in het zuiden van Turkije en het noorden van Syrië van € 108.000. Daarnaast is aan Stichting VNG Fonds een bedrag van € 10.000 gedoneerd om de Marokkaanse gemeenten te ondersteunen bij de wederopbouw. | -118 |
De toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren. De hoogte van deze voorziening is bepaald in overleg met de accountant en is afhankelijk van de leeftijd en hoogte van de vorderingen. | -179 |
Het restant saldo van het organisatie-ontwikkelbudget dat in 2023 niet is aangewend voor de dekking van formatie-uitbreiding, projecten, ondersteuning en overige uitbreidingen in het kader van de doorontwikkeling van de organisatie. | 360 |
Kosten voor het doorontwikkelen van de Energieknip naar de Energieknip 2.0 en het maken van een concept planning voor de te ontwikkelen Multiknip. De kosten zijn gedekt dor de Interreg NSR subsidie - Blockchain in Government (BLING). Het voordeel hiervan uit zich aan de baten kant. | -119 |
Incidentele middelen die voor het vervolg op Interreg North Sea Region (NSR) project "Blockchain in Government" (Bling) niet aangewend zijn. Dit voordeel wordt betrokken bij de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Bij Berap I 2024 zal het bestemmingsvoorstel ingediend worden. | 150 |
Baten | |
taakveld 0.4 Overhead | |
Verschillende vergoedingen vanuit het UWV voor bijvoorbeeld ziekte en ontslag van medewerkers. Tevens is er voor een personeelslid een schaderegeling ontvangen. | 155 |
Hogere inkomsten vanuit het expertisecentrum. Zij hebben meer externe opdrachten uitgevoerd dan de productieve urennorm. Hierdoor zijn er extra inkomsten dan begroot. (zie nadeel lastenkant) | 122 |
Verrekening huur door verbouwing Werkplein en achterstallige huurinkomsten. | 158 |
herijking van de tarieven en het doorbelasten van ICT dienstverlening o.b.v. werkelijke afname. Hierdoor zijn de baten van externe partners hoger dan begroot. (zie nadeel lastenkant). | 619 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 80 |
taakveld 0.5 treasury | |
Een hoger saldo op de rekening courant van schatkistbankieren en de ontvangsten van een hogere rentevergoeding dan vooraf ingeschat is, is er meer creditrente ontvangen. | 90 |
taakveld 0.61 OZB woningen | |
een continue kwaliteitsverbetering en areaaluitbreiding op woningen. Hierdoor is de opbrengst OZB hoger. | 141 |
taakveld 0.62 OZB niet-woningen | |
Bij Berap 2023-II is een voordeel gemeld op de OZB opbrengsten niet woningen van 350K. Van deze hogere opbrengst is 325K te relateren aan de windmolens Pottendijk die ten gunste had moeten komen van het budget “stichting gebiedsfonds energiepark Pottendijk” in plaats van het resultaat van de Berap/rekening 2023.Dit voordeel wordt derhalve alsnog betrokken bij de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Bij Berap I 2024 zal het bestemmingsvoorstel ingediend worden. | |
taakveld 0.7 Algemene uitkering | |
Afwijkingen in het gemeentefonds in verband met een aanpassing van de basisgegevens ten behoeve van de afsluiting van boekjaar 2023 | -144 |
Afwikkelingsverschillen van de voorgaande jaren (het gaat om 2020 tot en met 2022) | -114 |
taakveld 0.8 Overige baten en lasten | |
Een bij de Berap 2023-I verwachte inkomst naar aanleiding van een ingediend bezwaar BCF 2018. De Belastingdienst heeft dit bezwaar beoordeeld en herzien. Hiervan zijn € 513.000,- aan ontvangsten begroot welke niet gerelateerd konden worden aan posten op de tussenrekening. In 2023 is een inkomst verkregen voor de BCF van 1,4 miljoen. Van het ontvangen bedrag is na herziening € 989.000 niet aan openstaande bezwaren te linken. | -476 |
Een einddeclaratie Interreg NSR Subsidie voor het project Blockchain in Government (BLING) | 135 |