Taakveld | Primitieve | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|---|
(Bedragen * € 1.000) | begroting | |||
Inkomensregelingen | 68.487 | 85.156 | 75.079 | 10.077 |
Totaal lasten | 68.487 | 85.156 | 75.079 | 10.077 |
Inkomensregelingen | 51.781 | 56.108 | 56.338 | -230 |
Totaal baten | 51.781 | 56.108 | 56.338 | -230 |
Mutaties reserves | 2 | -4.565 | -1.286 | -3.279 |
Saldo Inkomensondersteuning (netto) | 16.707 | 24.483 | 17.454 | 7.029 |
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 6.3 Inkomensregelingen | |
Kwijtschelding wordt vooral verleend op afvalstoffenheffing. Door invoering diftar wordt er per aanbieding kwijtschelding verleend, waar dit voorheen altijd een vast bedrag was. Er wordt minder afval aangeboden, dus is er ook minder kwijtschelding verleend. Vanwege aanslagoplegging in februari 2024 is dit pas na afloop van het jaar zichtbaar. | 246 |
---|---|
Voordeel op loonsom SDV door niet ingevulde vacatureruimte en lagere kosten voor schuldhulp voor ondernemers via Menso doordat het project in het laatste kwartaal gestart is. Ter dekking van hogere inhuur kosten. | 164 |
Het begrote bedrag SAM-beleid is niet gehaald doordat de deelname van inkomens tot 120% aan de Doe Mee webshop pas op 01/01/2024 in werking treedt (voordeel €300K). Tevens waren de lasten van de subsidiepartners lager dan primair begroot (voordeel €300K). Daarnaast kennen we door het dalende bestand een lagere besteding van de bijzondere bijstand (voordeel €224K). | 824 |
Er zijn minder uitkeringen verstrekt in het kader van de Participatiewet (verwachting was 40 meer, realisatie is 91 minder, verschil -131 is -€2.7 MLN), Ioaw (-25 ipv -5 is -€422K), Ioaz (-2 ipv 0 is -€42K) en Bbz (-€100K). | 3.264 |
Minder uitkeringen in het kader van de Participatiewet leidt wel tot een hoger bedrag aan Loonkostensubsidie (LKS), doordat er meer Baan Afspraak Banen (BAB +14) en Beschut Werk plekken (BW +1) zijn gerealiseerd. Ook was het bedrag van de uitkeringen per persoon iets hoger dan verwacht door loonstijgingen (+10% ipv +5%). | -261 |
Hogere kosten op inhuur SDV voor vroegsignalering en applicatiebeheer Allegro. Dekking vindt plaats uit loonsom. | -121 |
Correctie jaarrekening 2022 beginstand debiteuren Participatiewet. | 2.554 |
Debiteurenstand 2023 Door hogere aflossing krijgen we een lager debiteurenstand. | -636 |
Minder verstrekte uitkeringen in het kader van de Bbz. Begin 2022 lag het aantal nog op 20, in 2023 eindigden we op 5. | 187 |
Minder uitkeringen in het kader van de BBZ leidt ook tot lagere kredietverstrekkingen Bbz, zie ook minder Bbz kredieten geregistreerd aan de batenkant. | 126 |
Bedrijfsvoering kosten programma 6 zie staat A van de jaarrekening. | 538 |
Via de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor Bed Bad en Brood. Dit voordeel (verwijzend naar de desbetreffende toelichting) wordt betrokken bij de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Bij Berap I 2024 zal het bestemmingsvoorstel ingediend worden. | 260 |
Regiodeal: budgetneutraal valt weg tegen baten. | -146 |
Restant Energietoeslag bestemd voor 2024 conform besluit (zie ook reserve). | 2.732 |
Restant Noodfonds Energie bestemd voor organisaties 2024 (zie ook reserve). | 547 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | -200 |
Baten | |
taakveld 6.3 Inkomensregelingen | |
Meer inkomsten dan begroot als gevolg van opschoning administratie en inkomsten schuldenbemiddeling. | 120 |
Er is lager bedrag aan terugvordering en verhaal. | -234 |
Er zijn geen Bbz kredieten geregistreerd. | -87 |
Door uitname van de voorziening Debiteuren 2023 hebben we hier een voordeel. | 109 |
Regiodeal: budgetneutraal valt weg tegen lasten. | 146 |
Afrekening BOCE dienstverlening 2022. | 161 |
Hogere dienstverlening BOCE (energietoeslag en andere producten). | 80 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 205 |
Reservemutaties | |
taakveld 6.3 Inkomensregelingen | |
Restant Energietoeslag. | 2.732 |
Restant Noodfonds Energiekosten en verduurzaming. | -547 |