Bijlage B - Financiële analyses

Financiële verschillenanalyse per programma

Taakveld

Primitieve

Begroting

Rekening

Verschil

(Bedragen * € 1.000)

begroting

Inkomensregelingen

68.487

85.156

75.079

10.077

Totaal lasten

68.487

85.156

75.079

10.077

Inkomensregelingen

51.781

56.108

56.338

-230

Totaal baten

51.781

56.108

56.338

-230

Mutaties reserves

2

-4.565

-1.286

-3.279

Saldo Inkomensondersteuning (netto)

16.707

24.483

17.454

7.029

Verschillenanalyse

Lasten

taakveld 6.3 Inkomensregelingen

Kwijtschelding wordt vooral verleend op afvalstoffenheffing. Door invoering diftar wordt er per aanbieding kwijtschelding verleend, waar dit voorheen altijd een vast bedrag was. Er wordt minder afval aangeboden, dus is er ook minder kwijtschelding verleend. Vanwege aanslagoplegging in februari 2024 is dit pas na afloop van het jaar zichtbaar.

246

Voordeel op loonsom SDV door niet ingevulde vacatureruimte en lagere kosten voor schuldhulp voor ondernemers via Menso doordat het project in het laatste kwartaal gestart is. Ter dekking van hogere inhuur kosten.

164

Het begrote bedrag SAM-beleid is niet gehaald doordat de deelname van inkomens tot 120% aan de Doe Mee webshop pas op 01/01/2024 in werking treedt (voordeel €300K). Tevens waren de lasten van de subsidiepartners lager dan primair begroot (voordeel €300K). Daarnaast kennen we door het dalende bestand een lagere besteding van de bijzondere bijstand (voordeel €224K).

 824

Er zijn minder uitkeringen verstrekt in het kader van de Participatiewet (verwachting was 40 meer, realisatie is 91 minder, verschil -131 is -€2.7 MLN), Ioaw (-25 ipv -5 is -€422K), Ioaz (-2 ipv 0 is -€42K) en Bbz (-€100K).

3.264

Minder uitkeringen in het kader van de Participatiewet leidt wel tot een hoger bedrag aan Loonkostensubsidie (LKS), doordat er meer Baan Afspraak Banen (BAB +14) en Beschut Werk plekken (BW +1) zijn gerealiseerd. Ook was het bedrag van de uitkeringen  per persoon iets hoger dan verwacht door loonstijgingen (+10% ipv +5%).

-261

Hogere kosten op inhuur SDV voor vroegsignalering en applicatiebeheer Allegro. Dekking vindt plaats uit loonsom.

-121

Correctie jaarrekening 2022 beginstand debiteuren Participatiewet.

2.554

Debiteurenstand 2023 Door hogere aflossing krijgen we een lager debiteurenstand.

-636

Minder verstrekte uitkeringen in het kader van de Bbz. Begin 2022 lag het aantal nog op 20, in 2023 eindigden we op 5.

187

Minder uitkeringen in het kader van de BBZ leidt ook tot lagere kredietverstrekkingen Bbz, zie ook minder Bbz kredieten geregistreerd aan de batenkant.

126

Bedrijfsvoering kosten programma 6 zie staat A van de jaarrekening.

538

Via de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor Bed Bad en Brood. Dit voordeel (verwijzend naar de desbetreffende toelichting) wordt betrokken bij de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Bij Berap I 2024 zal het bestemmingsvoorstel ingediend worden.

260

Regiodeal: budgetneutraal valt weg tegen baten.

-146

Restant Energietoeslag bestemd voor 2024 conform besluit (zie ook reserve).

2.732

Restant Noodfonds Energie bestemd voor organisaties 2024 (zie ook reserve).

547

Diverse kleine verschillen per saldo.

-200

Baten

taakveld 6.3 Inkomensregelingen  

Meer inkomsten dan begroot als gevolg van opschoning administratie en inkomsten schuldenbemiddeling.

120

Er is lager bedrag aan terugvordering en verhaal.

-234

Er zijn geen Bbz kredieten geregistreerd.

-87

Door uitname van de voorziening Debiteuren 2023 hebben we hier een voordeel.

109

Regiodeal: budgetneutraal valt weg tegen lasten.

146

Afrekening BOCE dienstverlening 2022.

 161

Hogere dienstverlening BOCE (energietoeslag en andere producten).

80

Diverse kleine verschillen per saldo.

205

Reservemutaties  

taakveld 6.3 Inkomensregelingen  

Restant Energietoeslag.

2.732

Restant Noodfonds Energiekosten en verduurzaming.

-547

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2024 14:26:46 met de export van 05/24/2024 14:20:34