Taakveld | Primitieve | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|---|
(Bedragen * € 1.000) | begroting | |||
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 6.606 | 7.067 | 6.773 | 294 |
Media | 2.666 | 3.319 | 2.879 | 440 |
Sportaccommodaties | 10.451 | 12.045 | 12.821 | -776 |
Sportbeleid en activering | 1.244 | 1.329 | 1.339 | -10 |
Totaal lasten | 20.967 | 23.759 | 23.812 | -53 |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 11 | 384 | 134 | 249 |
Media | 0 | 653 | 213 | 440 |
Sportaccommodaties | 2.388 | 2.513 | 2.688 | -175 |
Sportbeleid en activering | 17 | 788 | 698 | 90 |
Totaal baten | 2.416 | 4.338 | 3.734 | 604 |
Mutaties reserves | -412 | -880 | -701 | -178 |
Saldo Sport en Cultuur (netto) | 18.139 | 18.541 | 19.377 | -836 |
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 5.1 Sportbeleid en activering | |
Brede Spuk: In 2023 is de regeling Combinatiefunctionarissen overgegaan van een decentralisatie-uitkering naar een Specifieke Uitkering in de vorm van De Brede SPUK. Als onderdeel hiervan verloopt de inzet van buurtsportcoaches financieel gezien en na vaststelling, budgettair neutraal (zie baten kant). | 111 |
---|---|
Diverse kleine verschillen per saldo, waaronder door het college besloten, maar niet begrote, bijdragen aan sportevenementen (€ 59.000). | -121 |
taakveld 5.2 Sportaccommodaties | |
In grote lijnen is de verklaring voor het nadeel op de sporthallen en gymzalen (als onderdeel van vastgoed) te verklaren doordat de kosten voor onderhoudswerkzaamheden van sporthal Angelslo door extra maatregelen hoger zijn uitgevallen, door een verhoging van de vaste lasten (OZB, waterschap etc.) en hogere kapitaallasten door overschrijding investeringen van sporthal de Klabbe. | -303 |
Het gaat hier om de volume IHP Sport, waar in 2023 nog geen uitvoering aan is gegeven. | 100 |
Het nadeel op zwembaden (als onderdeel van vastgoed) is grotendeels te verklaren vanuit de verhoging van de vaste lasten € 82.000 (OZB, waterschap etc.) , hogere kapitaallasten door overschrijding investeringen zwembad De Slagen van € 54.000 , meer onderhoudswerkzaamheden € 67.000 en diverse kleine verschillen € 3.000. | -206 |
Vrijval van kapitaallasten op de kredieten van kunstgrasvelden. | 107 |
De knelpuntenpot wordt ingezet voor onderhoudskosten van de stichtingszwembaden en stichtingssporthallen die in de jaren 90 van de vorige eeuw geprivatiseerd zijn. De stichtingen doen hier jaarlijks een beroep op om de accommodaties te onderhouden. | -113 |
Totale uitgaven op de Horeca Aquarena, deze worden gedekt door de inkomsten (zie inkomsten taakveld 5.2). | -330 |
taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |
Voordeel betreft rijksgelden voor noodsteun cultuur ad € 85.000. Er zijn minder aanvragen geweest voor noodsteun subsidiegelden dan voorheen begroot. De noodsteungelden die niet zijn aangevraagd worden teruggestort in de reserve (zie ook onttrekking reserve). | 335 |
taakveld 5.6 Media | |
Voordeel ziet toe op SPUK Lokale Bibliotheekvoorzieningen. Hoewel de volledige uitgaven wel zijn gemaakt in 2023, ziet de rechtmatigheid van de kosten toe op de jaren 2024-2025 (bestedingsperiode). Derhalve is er een correctie geweest waardoor er nu een voordeel ontstaat (zie ook baten). | 440 |
Baten | |
taakveld 5.1 Sportbeleid en activering | |
Brede Spuk: In 2023 is de regeling Combinatiefunctionarissen overgegaan van een decentralisatie-uitkering naar een Specifieke Uitkering in de vorm van De Brede SPUK. Als onderdeel hiervan verloopt de inzet van buurtsportcoaches financieel gezien en na vaststelling, budgettair neutraal (zie lastenkant). | -111 |
taakveld 5.2 Sportaccommodaties | |
Totale Inkomsten bedragen over 2023 € 296.000, die dienen ter dekking van de gemaakte kosten Per saldo resteert echter een tekort van € 130.00. Hiervan is € 100.000 abusievelijk meegenomen als surplus bij Berap II. | 196 |
taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |
Nadeel ad € 270.000 ziet toe op SPUK jongeren cultuur. Hoewel deze SPUK volledig is ontvangen in 2023, ziet de rechtmatigheid van de ontvangst toe op 2024 (bestedingsperiode). Derhalve een correctie geweest waardoor nu een nadeel ontstaat (zie ook lasten). | -270 |
taakveld 5.6 Media | |
Nadeel ziet toe op SPUK Lokale Bibliotheekvoorzieningen. Hoewel de volledige inkomsten wel zijn ontvangen in 2023, ziet de rechtmatigheid van de ontvangsten toe op de jaren 2024-2025 (bestedingsperiode). Derhalve is er een correctie geweest waardoor er nu een voordeel ontstaat (zie ook baten). | -440 |
Reservemutaties | |
taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |
Nadeel betreft lagere onttrekking rijksgelden voor noodsteun cultuur (zie ook lasten). | -85 |