Naast de reguliere handhaving van de verkeersregels, besteden we ook in het verkeer veel aandacht aan preventie. Dat uitte zich onder meer in de voorbereiding van de aanpak van kruispunten of wegen, waar relatief veel ongelukken gebeuren. Daarnaast is in 2023 gestart met een (landelijke) koerswijziging in de verkeersveiligheid, die ook op gemeentelijk niveau zijn weerslag heeft: risico-gestuurd oftewel proactief.
Nederland staat al jaren op verschillende lijsten in de top 10 van verkeersveiligheid in Europa, ook al zijn vergelijkingen volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) niet te maken. Decennia lang is met succes het programma Duurzaam Veilig ingevoerd. Wel stellen we vast dat de daling van de verkeersslachtoffers niet verder is doorgezet. Sinds een aantal jaren werken we landelijk aan een risico-gestuurde aanpak in het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid). De resultaten hiervan moeten in de komende jaren blijken.
We zien dat jongeren (15-17 jaar) en senioren steeds vaker betrokken zijn bij een verkeersongeluk. We vermoeden dat dit komt door de onervarenheid, het vertraagde reactievermogen en doordat de risico’s van verkeersdeelname worden onderschat. 32% van de slachtoffers valt onder jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 24 jaar. In de groep kwetsbare vervoerswijzen (voetgangers, fietsers, e-bike en bromfiets+ (=bromfiets, snorfiets, scootmobiel en brommobiel) valt ongeveer 48% van de verkeersslachtoffers.
Bovendien constateren we dat er steeds vaker mensen worden aangehouden die onder de invloed van verdovende middelen achter het stuur zitten. Daarnaast is het gebruik van de e-bike sterk toegenomen. Het is de verwachting dat de e-bike een steeds groter deel uit gaat maken van het verkeerssysteem in onze gemeente. Daarom hebben we extra aandacht voor deze kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook de toename van asociaal en agressief gedrag in het verkeer vraagt onze aandacht. Aso-mobilisten zorgen in belangrijke mate voor een gevoel van onveiligheid bij onze bewoners.
We volgen het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV 2030). Meer dan voorheen wordt risico-gestuurd (proactief) gewerkt. Deze werkwijze helpt wegbeheerders om vroegtijdig risico’s in het verkeerssysteem te detecteren en gericht effectieve maatregelen te nemen om de risico’s te verkleinen of weg te nemen.
Via het opstellen van dit maatregelpakket (uitvoeringsagenda) volgt dan het daadwerkelijk programmeren van de maatregelen in een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid, dat zo goed mogelijk aansluit bij breder mobiliteits- en maatschappelijk beleid. In de komende jaren gaan we in provinciaal samenwerkingsverband de risicoanalyse vertalen naar een uitvoeringsprogramma. Zie ook Programma 7, 'verkeersveiligheid'.