Voorschoolse educatie is de basis van het onderwijsachterstandenbeleid. We hebben het verander- en besluitvormingsproces over de subsidiëring hiervan afgerond. Alle betrokken aanbieders hebben zich hierop ingesteld. Dit heeft geleid tot het vertrek van een aanbieder en de overdracht aan twee nieuwe organisaties die Voorschoolse Educatie aan gaan bieden in 2024.
Gezien werd dat het te vaak voorkomt dat peuters meer nodig hebben dan alleen het programma op de voorschool. Dat heeft ertoe geleid dat de GGD een uitbreiding van taken heeft gekregen, waardoor er meer aandacht komt voor de toeleiding naar de voorscholen. Ook wordt preventieve logopedie structureel ingezet. Sedna heeft de opdracht gekregen gezinscoaches voor de leeftijd van 0 tot 4 jaar in te zetten. Dit maakt onderdeel uit van Integrated Care.
Opgroeien in relatieve armoede vergroot de kans op onderwijsachterstand. Het jeugdeducatiefonds biedt financiële steun op scholen waar dit het hardst nodig is. We hebben met het Jeugdeducatiefonds samenwerkingsafspraken gemaakt voor de aanpak van armoede op - in eerste instantie - 5 scholen.
Met de besturen van het basisonderwijs in Emmen en het ministerie van onderwijs is een Gelijke Kansen Alliantie aangegaan. Hiermee investeren we in kansengelijkheid voor kinderen en jongeren in Emmen. De middelen die van hieruit beschikbaar worden gesteld, zetten we in op de ontwikkeling van jonge kinderen. De projectgroep die hiervoor is aangesteld heeft in kaart gebracht welke partijen al actief zijn in Emmen. Aan de conclusies en aanbevelingen die deze projectgroep heeft gedaan wordt in 2024 een vervolg gegeven.
In 2023 hebben we Integrated Care uitgebreid van 2 naar 6 scholen en naar de leeftijdsgroep 0 – 4 jaar. In Nieuw-Amsterdam/Veenoord werken we toe naar structurele inbedding van het project. Schooljaar 2023 – 2024 is het project op 4 basisscholen, voorscholen en kinderopvang in Emmermeer gestart.
Vanuit de 'Regio Deal, Kansen4kinderen' wordt ook gewerkt aan het bestrijden van onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid door de inzet van kansencoaches op basisscholen. Deze inzet hebben we verlengd tot 2024. In 2024 onderzoeken we, hoe de inzet van deze kansencoaches geïntegreerd kan worden in de werkwijze van Integrated Care.